Repere istorice

Definitia rotary

Rotary este o organizatie de oameni de afaceri si specialisti, reuniti pe plan mondial, care au un rol activ in comunitatile in care traiesc, imbogatindu-si prin aceasta atat viata personala cat si pe cea profesionala. Rotary ofera ajutor umanitar, promoveaza cele mai înalte standarde etice în orice activitate profesionala si contribuie la instaurarea climatului de bunavointa si pace în lume.

Prin proiectele sale, un club Rotary poate aduce imbunatariri semnificative asupra vietii din comunitatea sa. Membrii Rotary se implica in proiecte care deservesc comunitatea si care izvorasc din probleme critice cum ar fii: saracia, foametea, copiii cu risc, analfabetism, violenta, mediu, sanatate, etc. De asemenea, rotarienii vin in sprijinul programelor pentru tineri, incurajeaza oportunitatile educationale si schimburile internationale pentru studenti, profesori si alte categorii, in scopul dezvoltarii profesionale.

Fundatia Rotary International ofera oportunitatile de a crea parteneriate internationale in scopul ajutarii oamenilor cu nevoi din lumea intreaga. Fundatia Rotary International este o organizatie non-profit care prin contributiile voluntare ale membrilor sai dar si a celor care impartasesc aceeasi viziune despre o lume mai buna, coordoneaza programe umanitare internationale si schimburi culturale si educationale

Scopul Rotary

Scopul Rotary este incurajarea si cultivarea idealului de "A servi" considerat ca o baza a tuturor activitatilor valoroase si, în particular de a încuraja si de a cultiva:
- Dezvoltarea relatiilor interpersonale ca o oportunitate pentru a servi
- Reguli de înalta probitate în exercitarea atributiunilor profesionale; recunoasterea demnitatii tuturor ocupatiilor utile; obligativitatea de a-si onora profesia si de a se ridica la un nivel înalt pentru a servi societatea.
- Aplicarea idealului de "A servi" de catre toti membrii Rotary în viata personala, profesionala si sociala.
- Întelegerea mutuala la nivel international, promovarea pacii, cultivarea si întretinerea relatiilor cordiale între reprezentantii diverselor profesiuni, uniti de idealul de "A servi"

Declaratia membrilor Rotary

"Ca membru Rotary angajat într-o afacere sau o profesie, trebuie sa:

- Consider vocatia ca o alta oportunitate pe care trebuie sa o servesc;
- Sa fiu credincios literei si spiritului codului etic al vocatiei mele, legilor patriei mele si standardelor morale ale comunitatii mele;
- Sa fac tot ce îmi sta în putere pentru a înnobila vocatia mea si pentru a promova înalte standarde etice în profesia aleasa;
- Sa fiu corect cu angajatorii mei, cu angajatii mei, cu asociatii, competitorii, cu publicul si cu toti cei cu care am o relatie de afaceri sau profesionala;
- Sa recunosc onoarea si respectul tuturor ocupatiilor folositoare societatii;
- Sa îmi ofer talentul meu: în crearea de oportunitati pentru tineri, în usurarea nevoilor speciale ale celorlalti si în îmbunatatirea conditiilor de trai în comunitatea mea;
- Sa ader cu onestitate la promovarea imaginii mele si la toate reprezentatiile publice cu privire la afacerea sau profesia mea;
- Sa nu caut sa obtin si nici sa nu acord vreun privilegiu sau avantaj unui membru Rotary, care sa nu fie în mod normal acordat si celorlalti într-o relatie de afaceri sau profesionala."

Criteriul celor patru intrebari

“Criteriul celor patru intrebari, urmat de catre rotarienii din lumea intreaga in viata lor profesionala, a fost creat de catre rotarianul Herbert J Taylor in 1932. De atunci el a fost tradus in peste 100 de limbi si este utilizat de catre oameni si organizatii din lumea intreaga.

Acesta este:
Pentru ceea ce gândim, spunem sau facem:
- Este conform cu realitatea?
- Este loial ambelor parti?
- Este în masura sa stimuleze încrederea reciproca si sa creeze cele mai bune relatii amicale?
- Este profitabil pentru toti?

Repere istorice

De la intalnirile a 4 oameni de faceri din Chicago la organizatie internationala.

În seara de 23 februarie 1905, avocatul Paul Harris, decis sa regaseasca linistea si prietenia care guverna locul sau de bastina, invita la o cina în Unity Building, Chicago, pe trei dintre prietenii sai - Sylvester Schiele, comerciant de carbune, Hiram Shorey, croitor si Gustavus Loehr, inginer minier - la ceea ce s-a dovedit a fi prima sedinta a unui club Rotary.

În acea prima seara a fost discutata ideea lui Harris de a reuni cei mai buni oameni din toate domeniile si de a organiza întâlniri periodice în urma carora sa se poata bucura de camaraderia acestora si sa-si largeasca cercul de cunostinte, care sa-i ajute si în viata profesionala. Ideea lui Harris a prins radacini, iar clubul a început sa se reuneasca saptamânal, calitatea de membru putând fi acordata unui singur reprezentant din fiecare profesie.

Întâlnirile au continuat iar obisnuinta rotirii locului unde acestea se desfasurau, între diferitele birouri ale membrilor, a dus în cele din urma la adoptarea pentru club a numelui de Rotary.
Pâna la sfârsitul anului 1905 clubul Rotary din Chicago ajunsese la 30 de membri, iar rotarienii timpurii au realizat ca interesul personal si prietenia nu erau suficiente pentru a mentine întâlnirile saptamânale ale unui club format din oameni de afaceri extrem de ocupati.
Încercarea de a îmbunatati vietile celor mai putin norocosi putea fi o motivatie mult mai puternica. În 1907 a început traditia Rotary de a-i servi pe altii, iar întâiul proiect comunitar a dus la construirea primei spalatorii publice din Chicago.